Dinsdag 24 oktober

Torenfestival: ontdek de verloren torens van Zwolle

De Peperbus met een hoogte van 75 meter is een belangrijke eyecatcher in de Zwolse skyline. Maar Zwolle is meer torens rijk geweest. Gelukkig staat er nog een aantal overeind in onze Hanzestad, maar helaas zijn er ook torens verdwenen. Zo had de Grote Kerk de hoogste toren van Nederland. De 113,5 meter hoge toren stortte 340 jaar geleden in door een verwoestende brand en is nooit teruggebouwd.

Ideeënwedstrijd: Breng de Toren Terug!

Dit Hanzejaar 2023, 340 jaar na het instorten van de toren, krijgen alle inwoners van Zwolle en daarbuiten 100 dagen de tijd om hun idee in te leveren voor een nieuwe ‘toren’. Tussen 22 september en 31 december kun je jouw idee uitwerken en de uitwerking indienen bij het Academiehuis in de eerste week van 2024. Dit kan van alles zijn zoals een ontwerp, gedicht, tekening met toelichting of maquette voor een nieuwe landmark in de stad. Heb jij een fantastisch idee om de toren terug te brengen? Ga aan de slag. Jouw idee in 100 dagen!

Onderstaand programma is onderdeel van het Torenfestival, een evenement rond Architectuur en Bouwkunst, en wil belangstellenden inspireren om mee te doen aan deze ideeënwedstrijd. Ook in november en december zijn er zulke Torenfestivaldagen waar vanuit verschillende invalshoeken iedereen aan mee kan doen. Kijk voor meer informatie over de ideeënwedstrijd op www.academiehuis.nl/toren

ZAP organiseerde in samenwerking met Het Torenberaad het evenement om de (verloren) torens in Zwolle te (her)ontdekken. Naast lezingen over de historie en toekomstplannen van torens door deskundigen Hans de Man en Thomas von der Dunk vond er ook een wandeling plaats langs de (verdwenen) torens in Zwolle onder begeleiding van Marcel Overbeek. Hans de Man vertelde over ‘onze toren’ in Zwolle en daarnaast over een aantal andere middeleeuwse torens in Nederland. Thomas von der Dunk vertelde over de omgang met torens na de Middeleeuwen, onder meer herbouwplannen, gedurfde nieuwbouwplannen en voltooiingsplannen.