18 maart 2024

Building the Future #6 Waterrijk Bouwen

Waterrijk Bouwen

De zeespiegel stijgt, we hebben steeds meer last van heel droge en natte periodes. Bouwen in, op en met water is kansrijk en moet aan strenge regelgeving voldoen. Wat betekent dit voor de praktijk? De opleiding Bouwkunde van Windesheim Zwolle organiseert samen met Bouwend Nederland Regio Oost, het Zwols Architectuur Podium en Techniek Nederland voor de zesde keer het symposium Building the Future. Tijdens deze middag staat de weg naar nieuwe oplossingen in de bouw centraal.

Inspirerende sprekers

Gerrit Hiemstra opent de middag en licht toe dat we door de klimaatverandering rekening moeten houden met de structureel veranderende waterhuishouding in de woningbouw. Daarna worden vernieuwende projecten van studenten Bouwkunde Windesheim gepresenteerd en gejureerd. Aansluitend worden er vier (keuze)masterclasses aangeboden:

• Masterclass 1: Ontdek met Pieter Figdor de ontwikkeling van drijvende woningen in steden aan het water. Leer hoe Havenlofts Nassauhaven in Rotterdam is ontstaan en krijg inzicht in stedelijke ontwikkeling.
  • Masterclass 2: Stap in de wereld van multiscale nature-based solutions met Reginald Grendelman. Laat je inspireren terwijl hij vertelt over systeemdenken voor steden die klimaatbestendig en waterrijk zijn. Ontdek hoe je een systeemgericht ontwerp maakt met water als belangrijkste factor voor de toekomst.
  • Masterclass 3: Reis mee met Piet Zijlstra en ontdek 25 innovatieve oplossingen op het gebied van klimaatadaptatie, van Groningen naar Zwolle. Leer wat er al is gedaan en begrijp de impact op de regio, met speciale aandacht voor het gebruik van water in architectuur en stedenbouw.
  • Masterclass 4: Duik in de kaderrichtlijn water met Martijn Verwoerd. Wat vraagt deze richtlijn concreet van toekomstige bouwprojecten? Zien we hierin een kans voor de natuur of hebben we te maken met een nieuwe crisis in de maak?  Leer hoe we in de toekomst kunnen bouwen met goede waterkwaliteit als belangrijkste fundament bij bouwprojecten.

Na de masterclasses volgt een lezing door Grietje Zeeman over het scheiden van waterstromen aan de bron bij nieuwbouw en de cruciale samenwerking tussen stakeholders. Marjan de Blok en Jeroen Apers lichten het project Schoonschip toe, de meest duurzame drijvende wijk van Europa. We sluiten af met een interactief gesprek en een gezellige borrel.

Hier wil je natuurlijk bij zijn! Het symposium vindt plaats op maandag 18 maart 2024 van 13.30 tot 17.15 uur in het Auditorium van Windesheim Zwolle (H1.30). Je kunt je vanaf nu aanmelden via onderstaande button.

Meld je hier aan

Wil je de sfeer van vorig jaar proeven? Bekijk de aftermovie.

Graag tot dan!

Team Bouwkunde Windesheim