Donderdag 9 maart 2023

ZAPFilm: My Playground

Het Zwols Architectuur Podium is in 2022 gestart met ZAPFilm-avonden. We vertonen op deze avonden films, documentaires, lang en kort, met als centraal thema architectuur en stedenbouw. De laatste filmavond vond plaats op 18 oktober met de documentaire/biografie City Dreamers; over vrouwelijke architecten en stedenbouwers. Deze keer de film My Playground.

My Playground gaat over beweging, tricking en parkour in de stedelijke omgeving. Aan de film werkt meegewerkt door het Deense TEAMJIYO.com. Er zijn ook interviews met stedenbouwkundigen, lokale politici, architecten en filosofen te zien. Bewerkt en geregisseerd door Kaspar Astrup Schröder.

We krijgen een inleiding door de producent Kaspar van Goodcompany Pictures of door Bjarke Ingels (B.I.G.-Architects). Daaraan wordt gewerkt!

• Datum: donderdag 9 maart 2023
  • Waar? De grote zaal van Stadkamer-centrum, Zeven Alleetjes 1a, Zwolle
  • Hoe laat? Start vertoning 19.30 uur
  • Deelname is gratis (ook voor ZAP-donateurs), wel graag vooraf AANMELDEN

Over My Playground

De film onderzoekt de manier waarop Parkour en Freerunning de perceptie van de stedelijke ruimte veranderen en hoe de ruimte de traceurs en freerunners verandert. De film speelt zich voornamelijk af in Kopenhagen en volgt de totstandkoming van het eerste speciale parkour-park ter wereld, ontworpen door het Deense team, Team JiYo. De film heeft de hele wereld rond gereisd, naar Japan, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en China om het gemeenschappelijke begrip van het verkennen van de stedelijke ruimte te onderzoeken vanuit het perspectief van een traceur en freerunners.

Oprichtend architect van B.I.G.-Architects, Bjarke Ingels neemt deel aan het verkennen van een niet-traditioneel pad in het waarnemen van een nieuwe benadering van stedelijke architectuur en samen met Team Jiyo reist hij naar Shanghai en Shenzhen om andere mensen en culturen te ontmoeten. Verandert reizen naar het andere eind van de wereld ons begrip van beweging in de stedelijke ruimte om ons heen? Officiële selectie Big Sky Documentary Film Festival. Officiële Selectie International Documentary Film Festival Amsterdam 2014. Officiële Selectie ZagrebDox.

Teaser My Playground  by Kaspar Astrup Schröder: https://youtu.be/RJPxQbpUgwI

Heb je een tip voor een film of documentaire? Stuur deze dan naar info@stichtingzap.nl met een korte motivatie.

Hartelijke groet,

namens ZAP Podiumraad