Stadswandeling over de Zwolse bolwerken ZAP PUBLICATIE

Meer foto’s: Bolwerkenwandeling
Zap publicatie: Stadswandeling over de Zwolse bolwerken.

Zwolse Bolwerkparken icoon van de ruimtelijke ordening”

Badhuiswal, Van Nahuysplein, Suikerberg, Potgietersingel, Kraenbolwerk

In het jaar dat het ZAP haar vijftien jarig bestaan vierde werd er speciale aandacht besteed aan wat Zwolle onderscheidend maakt op nationale schaal: de Zwolse Bolwerkparken. Halverwege de 19e eeuw zijn de stadsmuren en bolwerken van de stad omgetoverd tot een oase van groen; toen aan de rand van de stad, nu er middenin.

Tijdens de wandeling over de Zwolse bolwerken maakten de deelnemers kennis met het verhaal van de Zwolse bolwerken belicht vanuit de historie, de landschapsarchitectuur, de stedenbouwkunde én de filosofie. Verschillende gastsprekers toonden met hun verhalen hoe interessant en hoe uitdagend de Zwolse bolwerken zijn, hoe zij de ruimtelijke ontwikkeling van Zwolle hebben bepaald en hoe zij tegelijk een referentiekader vormen voor de verdere ontwikkeling van de stad Zwolle.

ZAP publicatie
De publicatie is uitgereikt tijdens de stadswandeling over de Zwolse bolwerken 6 juli 2012 en tot stand gekomen met medewerking van Marieke van Zanten (architectuur historica van Het Oversticht), Wim Huijsmans (oud-medewerker Historisch Centrum Overijssel), Peter van Saane (landschapsarchitect gemeente Zwolle), Theo van de Vliet (bestuurslid Filosofisch Café Zwolle), Han Goodijk (ontwerper stedenbouw en landschap gemeente Zwolle), Henk Snel (Sr. Stedenbouwkundige gemeente Zwolle) en Herman Reezigt (Stedenbouwkundige and owner at buro MA.AN Urban Design Art Architecture and Landscape).