Windesheim Journalistiek en Economie

“Een feest van een school voor leerlingen en docenten, voor gebruikers en passanten.” Zo omschrijft de BNA-jury gebouw X van Hogeschool Windesheim in Zwolle. De school is dan ook gekozen tot BNA Gebouw van het Jaar 2011.

Het ruim 24.000 m2 grote gebouw X is het nieuwe onderkomen voor studenten en medewerkers van de School of Media en de School of Business & Economics op de campus van de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Op de begane grond is een parkeervoorziening voor 315 auto’s. Hierdoor beginnen op één hoog de lokalen en andere onderwijsvoorzieningen. De tussenruimte (de plint) die ontstaat, is bestemd voor hoorcollegezalen, winkels, kantines en andere faciliteiten.

Door de opvallende gevel van glas met spannende en speelse lijnen is gebouw X een markant onderwijsgebouw op de campus. De opmerkelijke gevel bestaat uit een hulsel van witte kunststof elementen van twaalf meter lang. Hierin zijn drieduizend driehoekige ruiten verwerkt, waardoor een X-vormig patroon ontstaat. Gebouw X dankt zijn naam dan ook aan de gevel.

Bijzonderheden

• Zeer duurzaam gebouw met A-label en Greencalc score van 265;
  • Bruto vloer oppervlak: 25540 m2;
  • Eerste gebouw in Nederland met een composiet gevel;
  • BNA Gebouw van het jaar 2011;
  • ZAP activiteit op 18 januari 2011.

Ontwerp
Broekbakema, Rotterdam.