Wijkcentrum Het Anker

‘De aantrekkingskracht van een publiek gebouw gaat voor ons niet altijd over transparantie. Het gaat ook om verleiding en verhulling’  Architect Erik Moederscheim, 2015.

‘Een van de grote uitdagingen bij dit project was om het gebouw connectie te laten maken met een grote en diverse groep gebruikers. Het gaat bij dit gebouw niet alleen om de grote gebruikersgroepen van sport, muziek en cultuur, maar het wijkcentrum staat vooral ook bekend als een echt ontmoetingscentrum; een plek waar je gewoon doordeweeks naar binnen kunt lopen om andere mensen te ontmoeten. Het gebouwontwerp behoefde daarom zowel in letterlijke als figuurlijke zin veel transparantie en laagdrempeligheid om zo de connectie met de omliggende wijken aan te gaan.’

Het gebouw maakt gebruik van het aanwezige hoogteverschil op de plek en ligt voor een groot deel in de grond geschoven. Vanuit deze landschappelijke uitgangspositie ontvouwt het gebouw zich haast letterlijk door het dak dat zich opent naar de voornaamste publieke zones, en al golvend het gebouw karakteriseert. Het groene dak is hét beeldbepalende element in het ontwerp; het legt accenten op belangrijke punten in en rondom het gebouw.

Bijzonderheden

• Samensmelting van horeca, muziek- en dansruimtes, multifunctionele ruimtes en een deelbare sporthal met onderwijsfaciliteiten;
  • Schakel tussen de wijk Westenholte en de nieuwbouwwijk Stadshagen;
  • ZAP activiteit op 23 juni 2015.

Ontwerp
MoederscheimMoonen Architects, Rotterdam.

Jaar van oplevering
2015.

Het Anker, Voorsterweg 36, 8042 AD Zwolle.

Coördinaten
52°52’45” N, 6°5’44” O