Excursie ‘verborgen Arnhem’ en ‘revisited Nijmegen’

Foto’s: Excursie Arnhem Nijmegen 2015.

Vrijdag 9 oktober 2015

PROGRAMMA

We vertrekken deze dag ‘s ochtends met de bus richting het ECHOS-Home ‘De Landing’ te Arnhem. Deze ECHOS vestiging opende in 1958 haar deuren en is een laagdrempelige, toegankelijke en herkenbare ontmoetingscentra voor militairen, veteranen en hun thuisfront.

Ochtendprogramma

(met medewerking van HANS JUNGERIUS, gids ZAP-excursie Ruhrgebied 2014)

Na ontvangst en een kopje koffie gaan we onder begeleiding van Hans Jungerius een bezoek brengen aan buitenplaats Koningsweg in Arnhem. We krijgen een presentatie over het verleden, heden en toekomst van dit gebied en we gaan het uiteraard verkennen.

Buitenplaats Koningsweg

De tijdens de Tweede Wereldoorlog gerealiseerde gebouwen vormen een Rijksmonument. Momenteel vormt de buitenplaats een culturele enclave op de Veluwe in Arnhem. Wonen en werken op dit terrein is een bijzondere ervaring: hier werd de oorlog gemaakt, lieflijk verhuld in een ogenschijnlijk Hollandse enclave. Nog nauwelijks voorstelbaar, verstild en verscholen gelegen in bos en heide, onder lanen tussen bloemen. Het is de combinatie van in de ochtend voor het werk nog een ree in het veld zien en het wonen in het idyllische landhuis van een Duitse officier. Het lieflijke landschap dat de resultante is van eeuwenlange roofbouw en ontginningsdrift, die dit gebied tot een buitengewone ervaring maakt.

ZWOLLE ZAP excursie Arnhem Nijmegen    ZWOLLE ZAP excursie Arnhem Nijmegen

Meer info:
www.verborgenlandschap.nl
www.koningsweg.com

Vliegbasis Deelen en de Oranjekazerne vormt de volgende bestemming. In de Tweede Wereldoorlog bouwden de Duitsers hier het grootste militaire vliegveld van Europa, Fliegerhorst Deelen. Hiervan zijn talloze sporen terug te vinden in het landschap en ruim 200 gebouwen zijn bewaard gebleven. Deze zijn momenteel Rijksmonument. Het grote publiek is echter nog volledig onbekend met deze boeiende geschiedenis maar Hans Jungerius zal hier verandering in brengen! We bezoeken de kazerne, de Duitse nep-dorpen Groot en Klein Heidekamp en op de vliegbasis het Duitse complex Vrijland met de unieke Junkerhalle. Afsluitend lunchen we bij Homebase ‘De Landing’.

Groot en Klein Heidekamp

Het terrein waar Groot en Klein Heidekamp werden gebouwd was in de jaren dertig van de vorige eeuw het eigendom van baron van Pallandt. Voor de militairen werden hier verschillende onderkomens gebouwd. De bebouwing werd in de bestaande structuur verweven en in de vorm van een dorpje aan de omgeving toegevoegd. De kampen werden op enige afstand van het eigenlijke vliegveld aangelegd. Door de aan de omgeving aangepaste bouw camoufleerde men het vliegveld en maakte men de gebouwen zelf onopvallend. Toch werden de legeringsgebouwen extra zwaar gebouwd. De zogenaamde Splittersichere Unterkunfte werden opgetrokken door muren van minstens 55 centimeter dik en voorzien van stalen luiken. Sommige barakken werden bovendien voorzien van portalen tegen de buitendeur om inslagen van bijvoorbeeld granaatscherven te voorkomen. Hoewel de geallieerden wisten waar de legeringsgebouwen rondom vliegveld Deelen zich bevonden, hebben zij nooit een poging ondernomen om deze te bombarderen. Daardoor zijn veel van deze gebouwencomplexen in gave toestand bewaard gebleven.

Junkerhalle

De ‘Junkerhalle’ is een demontabele vliegtuighangar van de Duitse vliegtuigfabrikant Junker van ca. 40×60 meter. Het heeft momenteel de status van rijksmonument en is uniek in Nederland.

ZWOLLE ZAP excursie Arnhem Nijmegen     ZWOLLE ZAP excursie Arnhem Nijmegen

Middagprogramma

met medewerking van ARCHITECTUURCENTRUM NIJMEGEN:

Architectuurcentrum Nijmegen ontvangt ons bij Stichting Fabrikaat in de voormalige Honigfabriek. Deze stichting organiseert tijdelijke placemaking projecten en ontwerpinterventies (nieuw leven in bestaande plekken blazen). Dit doen ze door kunstobjecten of ontwerpen te realiseren die fungeren als katalysator voor een nieuw gebruik.

In twee groepen krijgen we vervolgens een rondleiding over het voormalige Honigcomplex en de locatie van NYMA/Vasim, een voormalig kunstzijdespinnerij gevestigd in een van de meest markante industriegebouwen van Nijmegen. Afsluitend nuttigen we een diner.

Waalfront

Waalfront is het gebied tussen de spoorbrug en de nieuwste brug van Nijmegen De Oversteek. De ligging aan de Waal maakt het Waalfront bijzonder. Het is een gebied met oude industrie, een nieuw fietspad, een levendige haven en heel veel mogelijkheden.

Het Waalfront bestaat straks uit zes deelgebieden met een eigen karakter. De gemene deler is de Waal. Overal is de verbinding met de rivier gezocht, zodat iedereen optimaal profiteert van wonen en ondernemen op zo’n unieke locatie.

In het gebied komen winkels, restaurantjes, voorzieningen en ongeveer 2000 woningen in zeer uiteenlopende types. Van een huurappartement tot een statig herenhuis aan de kade. De deelgebieden worden stuk voor stuk ontwikkeld, om te beginnen met de Handelskade, het gebied grenzend aan de binnenstad en de Waalhaven. Daar is begonnen met de ontwikkeling van zo’n 534 appartementen, horeca en andere voorzieningen. De eerste huizen aan de westkant van het Waalfront staan al in de verkoop: Koningsdaal.

De mix van historie & nieuwbouw, park & water en de binnenstad van Nijmegen zo dichtbij maakt Waalfront tot een bijzonder aantrekkelijke plek om te wonen.

Honigfabriek

De voormalige Honigfabriek is gelegen in het Waalfront en vormt tot 2022 dé nieuwe hotspot in Nijmegen. De strategie is om met een slimme mix van tijdelijke functies in de leegstaande gebouwen (en buitenruimte) te werken aan waardecreatie voor het Waalfront gebied. Uitgangspunt daarbij is dat met de huurders de beheerskosten en investeringslasten voor het openhouden van de gebouwen worden terugverdiend. De verwachting is dat met een interessante mix van commerciële, creatieve en culturele huurders een bruisende omgeving ontstaat die met regelmaat bezoekers naar het gebied trekt en daarmee potentiële eindgebruikers kennis laat maken met het gebied.

Foto’s

Excursie Arnhem Nijmegen 2015.