Villa brandweer Middelweg

Categorieën: Architectuurgids, Gebouwbezoeken
Trefwoorden: Dieze, werken.

“Een villa voor de brandweer”

Iedereen in Zwolle is bekend met de brandweerkazerne aan de Marsweg, ontworpen door dezelfde architect. Het eerste ontwerp voor de Middelweg was ook getekend als ‘een zusje van…’ ; een utiliteitsgebouw in glas en staal. Toch heeft deze kazerne een heel andere uitstraling gekregen; een witte villa aan de rand van een woonwijk. Hierdoor voegt het gebouw zich op zorgvuldige wijze in haar omgeving.

De kazerne is ter vervanging van de kazerne aan de Harm Smeengekade en werd uitgevoerd met alle mogelijke duurzame oplossingen die destijds bestonden. Zo wordt bijvoorbeeld regenwater opgevangen voor bluswater.

De kavel is relatief klein in relatie tot het gevraagde programma. Om deze reden is het gebouw voor op de kavel aan de Middelweg gesitueerd. De verschillende wagens zijn naast elkaar opgesteld, met aan  een zijde de technische ruimten en aan de andere zijde het kantoor en overige leefruimten, samengevat in een hoger bouwvolume. Dit bouwdeel, de villa accentueert de doorgaande route richting de A28. Het is opgebouwd uit vloeren die omhoog cirkelen rondom een vaste kern met het noodtrappenhuis. De verschillende niveauverschillen en open trappen zorgen voor subtiele doorkijken en creëren een intiem en spannend gebouw. Het basketbalveld op de techniekruimtes maakt tenslotte een verbinding met Park de Hogenkamp.

Bijzonderheden

• GPR-gebouw 7.9 (rapportcijfer duurzaamheid)
  • ZAP activiteit op 1 oktober 2013.

Ontwerp
Architectuurstudio HH, Amsterdam