Theater De Spiegel

‘Zo’n extreme vorm van volumevariatie is nog niet elders in de wereld toegepast.’  Rob Metkemeijer, akoestisch ingenieursbureau Peutz, bij opening theater in 2006.

Theater de Spiegel, gelegen op het Noordereiland, is multifunctioneel door het beweegbare plafond. De basis is een compacte theaterzaal met 850 zitplaatsen. Door het plafond 6 meter omhoog te brengen en de toneelopening te vergroten van 14 x 8 naar 18×14 meter wordt het volume vergroot, waardoor de zaal geschikt is voor opera en concerten met natuurlijke akoestiek. Deze volumevergroting is uniek in Nederland. Door het verhogen van het plafond komen er 150 extra zitplaatsen beschikbaar.

De hoefijzervorm van de zaal zorgt voor optimaal contact tussen spelers en publiek en tussen toeschouwers onderling. Contact tussen mensen is ook het uitgangspunt bij het ontwerp van de foyers. Door de vides en de brede trappen is er contact tussen mensen op alle verschillende foyer-niveaus mogelijk. Het theater is aan de buitenkant herkenbaar aan zijn ronde vorm, glazen puien met houten lamellen. Het dak is bedekt met titaanzink en het toneelhuis is gemetseld.

Bijzonderheden

• Beweegbaar plafond waardoor zaal te gebruiken is voor zowel toneel als opera en concerten;
  • Aantal zitplaatsen in de zaal kan variëren van 850 tot maximaal 1.000;
  • ZAP activiteit op 28 januari 2006.

Ontwerp
Greiner Van Goor Huijten Architecten bv uit Amsterdam.

Jaar van oplevering
2006.

Zwolle Theaters, Theater De Spiegel, Spinhuisplein 14, Zwolle.

Coördinaten
52°30’57” N, 6°5’52” O