Stadscafé 13 oktober 2015

Foto’s: Stadscafé [1]
Video: Stadscafé [1]

De Spontane Stad, zó doe je dat!

Op 13 oktober organiseren het ZAP en Club Cele de eerste in een nieuwe serie stadscafés met de titel: “De Spontane Stad, zó doe je dat!”.

Na de reeks stadscafés in het voorjaar waarin we hebben geleerd van de ervaringen en voorbeelden elders over organische gebiedsontwikkeling in de Spontane Stad is het doel nu om concreet in Zwolle aan de slag te gaan.

Het tastbare resultaat van de eerste serie stadscafés is het project Brugwachtershuisjes Zwolle waar de leegstaande gebouwtjes een testcase zijn voor nieuwe vormen van herbestemmen op een behapbare schaal. Het komende jaar wordt gewerkt aan een programmering met als doel de brugwachtershuisjes opnieuw een plek te geven als ontmoetingsplek in de openbare ruimte. Zie www.brugwachtershuisjeszwolle.nl

Na dit succes uit de eerste stadscafés nemen we op 13 oktober de volgende stap en laten we vanuit de brugwachtershuisjes letterlijk de blik over het Zwolse water glijden op zoek naar nieuwe ideeën, dromen en wensen voor inspirerende plekken op en langs het water. Wij gaan op zoek naar de Publieke Waarden van Zwolle langs het water en wie weet ontstaan daar, net als bij de brugwachtershuisjes, nieuwe en concrete mogelijkheden voor sociale, culturele, economische en educatieve (bouw)projecten.

De noordelijke en zuidelijke brugwachters
Voor dit eerste stadscafé zijn de ‘buren van de brugwachtershuisjes’ gericht uitgenodigd voor een gesprek aan tafel, dit zijn: bewoners, ondernemers en andere betrokkenen/ belanghebbenden. Onder leiding van een moderator zullen zij in twee groepen (de noordelijke en de zuidelijke brugwachters) proberen om die Publieke Waarden langs het water te benoemen. U bent van harte welkom om aan te schuiven aan tafel of, wanneer u dat prettiger vindt, het gesprek aan tafel vanuit de tweede lijn (anoniem) te volgen.

Inspirerende pitch en lezing
Dit eerste stadscafé krijgt een informele opzet en sfeer waarmee we iedereen in de gelegenheid willen stellen ideeën aan te dragen. Voordat de twee werksessies beginnen willen we starten met een korte inspirerende lezing van een externe gast. Als u ons volgt in de media weet u spoedig wie onze gast is op 13 oktober.

De moderators van deze avond zijn Eefke Meijerink, directeur Creatieve Coöperatie Zwolle en Joep van der Heijden, directeur VDHtxt en Bureau 33°.

De serie stadscafés vindt plaats in het kader van het Jaar van de Ruimte waarbij we kennis en ervaring uitwisselen binnen Overijssel. We werken hierin samen met de Gemeente Zwolle, de Provincie Overijssel, Architectuur Centrum Twente, het Rondeel uit Deventer en Saxion Hogeschool. De stadscafés zijn op 13 oktober, 10 november en 8 december.

Het ZAP nodigt u uit!

Waar
Het eerste Stadscafé vindt plaats op 13 oktober in Café Foyé in Theater Odeon, Blijmarkt 25 in Zwolle.

Programma 13 oktober 2015
20:00 inloop Stadscafé
20.30 start inspirerende lezing
21:00 start tafelsessies
21:50 conclusies uit de sessies, wat nemen we mee naar volgend stadscafé?
22:00 einde

Samen
Stichting ZAP, www.stichtingzap.nl
Club Cele, www.clubcele.nl
Gemeente Zwolle, www.zwolle.nl
Provincie Overijssel, www.overijssel.nl

Deze uitnodiging delen met uw netwerk vinden wij fijn.