Stadscafé 12 mei 2015

Categorieën: Foto's, Workshops | 0 reacties
Trefwoorden: stadscafé, stadskrans.

Foto’s: Stadscafé 2

Vervolg van: De Spontane Stad, hoe doe je dat?

Op 12 mei organiseren het ZAP, Club Cele, Gemeente Zwolle en Provincie Overijssel het tweede Stadscafé Spontane Stad en gaan het gesprek aan met inwoners, ondernemers, ontwikkelaars, kwartiermakers, kunstenaars, kantelaars en vele anderen over “De Spontane Stad, hoe doe je dat ? “

Het programma ‘Spontane stad’ is een vervolg op de succesvolle manifestatie StadsK(r)ANS die het ZAP in december 2013 heeft georganiseerd. Tot de zomer willen we uitzoeken wat er nodig is in de voorwaardelijke sfeer om het proces van de Spontane Stad in te richten. We organiseren drie stadscafés rond het thema Spontane Stad met steeds afwisselende gasten die ons helpen de discussie vorm te geven. Na het eerste stadscafé op 14 april, waar veel belangstelling voor was, belichten we de Spontane Stad op 12 mei weer vanuit een andere hoek.

Sprekers 12 mei 2015
Op deze avond zijn te gast:

Endry van Velzen laat ons zien dat een aantal architecten het initiatief hebben genomen om samen met groepen van particulieren kleinschalige wooncomplexen te bouwen. Stadsbouwgroepen richt zicht met name op de stad en start in Rotterdam. Een duurzame woonkwaliteit in hoogwaardige architectuur is het uitgangspunt.
Stadsbouwgroepen is een professioneel alternatief voor collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) en vult het gat tussen de ontwikkeling van vrije kavels en het standaard aanbod van grote projectontwikkelaars.

Yosser Dekker laat ons zien dat nieuwe creatievelingen die bij elkaar gebracht worden om nieuwe concepten in de stad te introduceren, zoals PopupKlup en Roof Garden Arnhem. Deze creatievelingen worden gekoppeld aan het bedrijfsleven zodat er en nieuw maatschappelijk collectief ontstaat dat creativiteit ondersteunt, het festival Ruimtekoers is hier een voorbeeld van. In dit festival werd een maand lang geëxperimenteerd met leegstaand vastgoed in de binnenstad.

Moderator van deze avond is Paul van der Ham, directeur IGlow Media. De avond wordt afgesloten middels een bijdrage van Marieke van Bolderen, stadsdichteres te Zwolle.

De serie stadscafés vindt plaats in het kader van het Jaar van de Ruimte waarbij we kennis en ervaring uitwisselen binnen de provincie Overijssel. We werken hierin samen met Architectuur Centrum Twente, het Rondeel uit Deventer en Saxion Hogeschool.

Het ZAP nodigt u uit!

Waar
Het tweede Stadscafé vindt plaats op 12 mei in Café Foyé in Theater Odeon, Blijmarkt 25 in Zwolle. Het volgende Stadscafé wordt op 9 juni georganiseerd.

Programma 12 mei 2015
20:00 inloop Stadscafé
20.30 start inspirerende talks
22.00 einde