Stadscafé 12 april 2016

Foto’s: Stadscafé
Livestream door Club Cele: stream

De Spontane Stad, zó doe je dat!

ZAP en Club Cele organiseren samen het Stadscafé en gaan ze het gesprek aan met architecten, ontwikkelaars, kwartiermakers, kunstenaars, kantelaars en vele anderen.

Op 12 april organiseert Club Cele samen met Stichting ZAP (Zwols Architectuur Podium) het Stadscafé: de spontane stad zó doe je dat! Tijdens deze editie wordt de nadruk gelegd op water en de innovatieve manieren waarop er in andere plekken over wordt nagedacht. Sonja Scholten (CityDNA), sociaal geograaf, komt die avond een inspirerende lezing geven over het Duitse Ruhrgebied en hoe Zwolle van dit gebied kan leren. Daarnaast blikt Club Cele samen met Marjan Willems (Gemeente Zwolle) terug op de Waterkansenkaart die samengesteld is bij het Stadscafé van februari. Voorafgaand aan de avond vanaf 19.00 kunnen mensen de resultaten bekijken en vragen stellen over de Waterkansenkaart

Te gast:

• Marjan Willems (Gemeente Zwolle) met een terugkoppeling van het droge en natte wateratelier in Zwolle
  • Sonja Scholten (City DNA) een inspirerende lezing over het Ruhrgebied

De vergeten metropool. Het Ruhrgebied.

Al jaren komt Sonja Scholten zeer regelmatig in het Ruhrgebied. En is zij verbaast over het feit dat zoveel Nederlanders met de rug naar dit gebied staan. Iedereen kan zich altijd veel voorstellen bij het grootstedelijke gevoel van Berlijn. Maar het fascinerende weefsel van steden in de Rhein-Ruhrmetropool heeft vergelijkbare ervaringen en veel meer dan dat te bieden. En dat op steenworp afstand van onze grens. Vanuit Oost Nederland kijken we naar het westen, naar de Randstad, en we mokken zo af en toe verongelijkt, want het westen kijkt niet naar ons. We zouden het perspectief ook kunnen veranderen en zelf veel meer oostwaarts kijken. En als je dat eenmaal in de gaten hebt, ontvouwt zich een scala aan mogelijkheden en kansen.

Sonja Scholten is altijd op zoek naar de eigenheid van een plaats of regio. Zij is werkzaam als zelfstandige onder de naam CityDNA, sociaal geograaf, mateloos geboeid door grenzen en de gevolgen daarvan voor de mensen die er voor of er achter wonen, het is maar hoe je het bekijkt.

Zij zal ondermeer ingaan op ontwikkelingen langs het Rhein Herne Kanal, waardoor het Ruhrgebied totaal een nieuwe identiteitsdrager is geworden. Daarnaast zal zij een aantal watergerelateerde (her)ontwikkelingen in verschillende Ruhrsteden toelichten en wat dat heeft betekend voor het functioneren van de individuele stad, maar ook voor het gebied als totaal en welke impact dat heeft gehad op met name het aspect belevenis. Als je Sonja’s verhaal hebt gehoord, ga je niet meer aan het Ruhrgebied voorbij. Dan heb je dit gebied beter leren kennen. En ver weg is het niet, je bent vanuit Zwolle zelfs eerder in Oberhausen, de poort van het Ruhrgebied dan in Den Haag! Sonja Scholten zal ons laten zien dat we in Zwolle verschillende dingen kunnen leren van het Ruhrgebied en hoe we dit kunnen toepassen op onze eigen watersituatie.

Terugkoppeling Waterkansenkaart

In februari ging het Stadscafé over de kansen van de Zwolse wateren: het droge en natte wateratelier. Tijdens dat Stadscafé zetten gasten en publiek hun prioriteiten op een rij en de kansen en wensen voor het water in en rondom de stad op papier. Aan de hand daarvan werd de Waterkansenkaart gemaakt. Op 12 april komt Marjan Willems, van Gemeente Zwolle, met een terugkoppeling van het droge en natte wateratelier in Zwolle.

Het ZAP nodigt u uit!

Waar
Het Stadscafé vindt plaats in Café Foyé in Theater Odeon, Blijmarkt 25 in Zwolle.

Programma 12 april 2016
Club Cele | Stadscafé: de spontane stad zó doe je dat! begint om 20.30 en de inloop voor de Waterkansenkaart vanaf 19.00 in Café Foyé (bovenfoyé).

Aanmelden is gratis en kan via redactie@clubcele.nl

Wij horen graag of je aanwezig bent. Neem gerust andere belangstellenden mee.

Samen
Stichting ZAP, www.stichtingzap.nl
Club Cele, www.clubcele.nl
Gemeente Zwolle, www.zwolle.nl
Provincie Overijssel, www.overijssel.nl

Deze uitnodiging delen met uw netwerk vinden wij fijn.

Het stadscafé is een initiatief van Club Cele en ZAP en wordt in samenwerking met de gemeente Zwolle en provincie Overijssel georganiseerd.