10/03 Stadscafe Workshop Studio Marcha

Categorieën: Actueel, Agenda
Trefwoorden: Bericht, geschiedenis, herbestemming.

Workshop: Studio Marcha

Maak je klaar voor een nieuwe serie Stadscafés! Ook in 2020 gaan we verder met het thema De Inclusieve Stad Zwolle: hoe kunnen we samen onze stad zo inrichten dat iedereen zich thuisvoelt?

Onze gast deze editie is Maartje ter Veen van Studio Marcha. Ze is architect, onderzoeker en maker en pleit niet voor een inclusieve stad, maar voor een genereuze stad. “Er is nog een ander probleem met het woord ‘inclusief’ en dat is de suggestie van ‘allemaal meedoen’. Een diverse samenleving gaat niet over ‘samen’ en ‘meedoen’, maar veel eerder over botsing en ongemak. In een diverse samenleving is sprake van culturele mobiliteit – het moment dat je de ander tegenkomt en geconfronteerd wordt met het anders-zijn,” zo legt ze het uit op haar website.

Maartje was al eerder onze gast in het Stadscafé van november afgelopen jaar. Daar vertelde ze alles over haar genereuze stad. Deze editie gaan we niet praten, maar poetsen: Maartje neemt ons in een inspirerende workshop mee van denken naar doen. We bekijken de de ruimtelijke opzet van Zwolle en de manier waarop de stedenbouw een genereuze stad ondersteunt. Gooien we de term inclusieve stad overboord? Wat is dan een genereuze stad, en hoe kunnen we zelf een bijdrage leveren aan een genereuze(re) stad als genereuze stedeling? Ze zegt erover: “Deze stad is nooit af en vraagt het beste van ons: Het is een plek waar ruimte is voor de confrontatie én een plek waar we vol verwondering kijken naar het bijzondere gedrag van de ander en onszelf. In deze stad ontkomen we er niet aan om in het ongemak te zoeken naar de nieuwe inzichten die deze confrontaties ons brengen.” Bouw je met ons mee aan een genereuze stad?

Van architect tot (nieuwe) stadsbewoner, van antropoloog tot kaasboer: iedereen is welkom om mee te denken, te praten én te doen! Graag tot ziens bij het Stadscafé. Zet ook alvast in je agenda: 14 april. Dan is het volgende Stadscafé met Syrische architect Bengin Dawod. Hoe en wanneer beleef je de stad als nieuwkomer, ervaar het in zijn workshop!

10 maart om 20:30

Bovenfoyer van Café Foyé [Blijmarkt 25].

Er zijn geen kosten verbonden, wel graag aanmelden via deze link.

Club Cele, de Stadsbeweging en Stichting Zwols Architectuur Podium organiseren samen het Stadscafé en samen gaan ze het gesprek aan met architecten, ontwikkelaars, kwartiermakers, kunstenaars, kantelaars en vele anderen.

Stichting ZAP: www.stichtingzap.nl
De Stadsbeweging: www.stadsbeweging.nl/