Regiokantoor Enexis

“Onze core business ligt onzichtbaar onder de grond, dan dient wat zichtbaar is de duurzaamheid uit te stralen”

Het nieuwe regiokantoor in Zwolle is energieneutraal en voldoet aan de hoogste duurzaamheidseisen en heeft het BREEAM Excellent ontwerpcertificaat gescoord. De gevels van het nieuwe gebouw zijn gemaakt van composiet. Deze zijn in hun vorm zonwerend en voorkomen dat het extreem goed geïsoleerde gebouw te veel opwarmt door directe zoninstraling. Het kantoor biedt ruimte voor 200 medewerkers, waarbij betaalbaarheid, duurzaamheid en het nieuwe Werken centraal staan.

Een van de opvallende gedeelten in het nieuwe kantoor is het centrale atrium. Dit zal, met een getemperd buitenklimaat waaruit verse ventilatielucht wordt getrokken, gaan werken als een groene ‘long’. In de winter werkt deze ‘long’ als een wintertuin, terwijl in de zomer het glasdak open kan en het een binnentuin wordt. De planten in de groene ‘long’ zuiveren het fijnstof uit de ventilatielucht. Door het relatief grote dakvlak van de bedrijfshal kan voldoende energie op het dak worden opgewekt door PV-cellen. In combinatie met een Warmte Koude Opslag (WKO) zorgt dit ervoor dat het gebouw energieneutraal is.

Bijzonderheden

• Kantoor is energie neutraal;
  • BREEAM-NL Excellent certificaat met 4 sterren ontvangen met een score van 73,34%.
  • Vloeroppervlak van 5500 m2
  • ZAP activiteit op 27 augustus 2013.

Ontwerp
Atelier PRO, Den Haag.