Openluchtbad Zwolle

“Je kan van het bad vinden wat je wilt, maar je kunt niet stellen dat het geen monument is” 1991, Jan de Jong voormalig hoofd van de afdeling monumentenzorg.

Architect Wiebenga kreeg als directeur van de Technische Dienst van de gemeente de opdracht een ontwerp te maken. Wiebenga was opgeleid als bouwkundig ingenieur  en werkte samen met beroemde architecten van het nieuwe bouwen zoals Jan Duiker, bij het ontwerp van Sanatorium Zonnestraal.

Vanwege de specifieke functie van het bad, en omdat de architect geen grote volumes hoefde te creëren, kwam de moderne, open en subtiele vormgeving goed uit de verf. Het bad is symmetrisch ingedeeld naar mannen- en vrouwenafdeling, met aparte circuits van baden, kleedruimtes enzovoorts. Op de as plaatste Wiebenga een zuiveringsbassin. Waar oorspronkelijk zandstranden waren aangelegd, bevinden zich inmiddels grasvelden. De duiktorens van het bad typeren de moderne vormgeving.

Bijzonderheden

• 1990 door een bezettingsactie het bad gered van de sloop;
  • plein vernoemd naar Ron van den Berg, het brein achter de actie;
  • bad heeft nu de status van Rijksmonument;
  • geëxploiteerd door Vereniging Openluchtbad, samen met grote groep vrijwilligers;
  • in het verleden ook als wedstrijdbad gebruikt;
  •  ZAP activiteit op 29 mei 2012.

Ontwerp
1932: J.G. Wiebenga, Zwolle.
2012: renovatie Bierman Henket

Jaar van oplevering
Nieuwbouw: Opening 29 juli 1933
Renovatie: Opening 8 september 2012.

Openluchtbad, Ceintuurbaan 1, Zwolle

Coördinaten