Ziekenhuis Isala

Categorieën: Architectuurgids, Gebouwbezoeken
Trefwoorden: Oosterenk, Zorgen.

‘Ik noem het een beterhuis, een huis om je beter te laten voelen’, architect Max van Huut.

Architect Max van Huut heeft een beterhuis in plaats van een ziekenhuis ontworpen. De organische bouwstijl moet het herstelproces bij de patiënten bevorderen. Ondanks de grootte van het object heeft het een kleinschalig karakter door de schakeling van gebouwen, de zogenoemde ‘vlinders’. Deze worden met elkaar verbonden door een openbare straat. Door de meanderende vormgeving moet de wandelaar tot rust komen. In het hele ziekenhuis zijn herkenningspunten te vinden waardoor bezoekers zich makkelijk kunnen oriënteren.

De natuur is een belangrijk kenmerk van de organische bouwstijl. De ‘vlinders’ hebben elk een eigen binnentuin. Bomen en struiken vormen een natuurlijke overgang naar het interieur. Het groen heeft de functie om de mensen tot rust te brengen. Zo moet de natuur het herstelproces ten goede laten komen. Het interieur mag niet te klinisch zijn, want daar wordt de mens alleen maar zieker van. De architect heeft omgeving van Isala als inspiratiebron gebruikt.

Bijzonderheden

• Organische bouwstijl;
  • Bouwstijl en natuur bevordert herstel patiënt;
  • Ondanks groot vloeroppervlak toch een kleinschalig karakter;
  • ZAP activiteit op 28 november 2011.

Ontwerp
Architectenmaatschap Isala (AMI): Alberts & Van Huut, a/d Amstel architecten en Alberts, Van Huut & Partners.

Jaar van oplevering

Dr. Van Heesweg 2, Zwolle.

Coördinaten
52°30’47.7″N 6°07’27.8″E