Gerechtsgebouw

“De Rechtspraak staat middenin de samenleving, de Rechtspraak is van de samenleving” was een leidende uitspraak bij het ontwerp van de nieuwe rechtbank. Voor de opdrachtgever en gebruiker was het belangrijk dat de nieuwbouw een transparant en toegankelijk karakter zou krijgen.

Nieuwbouw aan de rand van de historische binnenstad van de rechtbank met een tweelaagse ondergrondse parkeergarage met 220 plaatsen en een fietsenstalling. De begane grond boven de garage vormt de verbinding met het bestaande gebouw van justitie, een monumentaal gebouw uit 1977. Na oplevering van de nieuwbouw is deze aangrenzende oudbouw ook grondig gerenoveerd.

Ondanks de harmonie tussen het bestaande gerechtsgebouw en de nieuwbouw, is er toch ook een spanning gecreëerd. Want de tegenstelling tussen de oud- en nieuwbouw is enorm groot. De bestaande rechtbank imponeert door een gesloten, steenachtige buitenzijde, terwijl bij de nieuwbouw transparantie het motto was. De glazen gevel van de nieuwbouw heeft een licht gekartelde vorm waarbij de afmetingen teruggrijpen naar de natuurstenen gevel van de oudbouw.
Bovendien is de nieuwbouw duurzaam want de grote glasvlakken vormen een tweede huid om het gebouw. Die zorgen ervoor dat binnen minder zonbelasting optreedt, op energie wordt bespaard en een hoger binnencomfort ontstaat.

Bijzonderheden

• Ruimte voor 500 medewerkers;
  • Tijdens de nieuwbouw en renovatie bleef de rechtbank op locatie recht spreken;
  • ZAP activiteit op 18 september 2012.

Ontwerp
Hootsmans Architectuurbureau, Amsterdam.