IJsseltoren

Categorieën: Architectuurgids, Gebouwbezoeken
Trefwoorden: Spoolde, werken.

“Met z’n hoogte van bijna 100 meter is De IJsseltoren een echte eyecatcher van Zwolle. Als je vanaf het zuiden de stad binnenrijdt, is de toren beeldbepalend in het stedelijk silhouet.”

Nieuwbouw in Zwolle van een 55.200 m2 groot kantorencomplex met de naam IJsseltoren op een zichtlocatie langs de snelweg A28. De IJsseltoren is 95,5 meter hoog en bestaat uit twee gedeeltes die als het ware tegen elkaar geschoven zijn. En naast de IJsseltoren staan twee lagere gebouwen van vier en zes lagen, die op ranke poten lijken te zweven boven een soort podium. Dit podium is een overdekt plein op zes meter hoogte, waar allerlei publieke faciliteiten te vinden zijn zoals het bedrijfsrestaurant, vergaderruimtes en een fitnessruimte.

Het ontwerp betrof dan ook niet alleen het gebouw, maar de complete omgeving. Het idee hierachter is dat mensen tegenwoordig niet alleen naar kantoor komen om te werken, maar daar ook andere mensen willen ontmoeten, samen willen sporten en na het werk nog even iets willen drinken op het terras.

Bijzonderheden

• Met 95,5 meter het hoogste gebouw van Zwolle;
  • 19 verdiepingen en in totaal 23 bouwlagen;
  • ZAP activiteit op 28 november 2005.

Ontwerp
PPKS Architects Chicago (Glenn Ellin, Illinois) ontwerpend architect en Inbo Amersfoort uitvoerend architect.

Jaar van oplevering

IJsseltoren, Grote Voort 247, Zwolle