12/02 De Hongerige Stad deel 6 – Water-wall

Categorieën: Actueel, Agenda
Trefwoorden: Bericht, geschiedenis, herbestemming.

Inspiratiesessie: Water Wall | Stadscafé

Het idee voor de Water Wall ontstond in 2017 tijdens de Hanseatic City Challenge van de Provincie Overijssel, waar teams werden uitgedaagd om een oplossing te bedenken voor overlast door hevige regenbuien in Hanzesteden. De Water Wall kwam als winnaar uit de bus: een verticale regenwaterbuffer die saaie, blinde muren in een stad weer benut. De technische installatie buffert en slaat regenwater op en is daarbij een creatief platform voor maatschappelijke thema’s als hittestress, vergroening van de stad, klimaatadaptatie en betrokkenheid van buurtbewoners.

Inmiddels is de allereerste Water Wall geinstalleerd in het centrum van Leeuwarden. Niet voor de gemeente exclusief, maar juist voor gebruikers en voorbijgangers, die verrast worden door deze en andere spontane objecten in de openbare ruimte. Welke mogelijkheden zijn er voor een Water Wall in onze Hanzestad Zwolle? De jonge ondernemers en initiatiefnemers Jenifer van Dijk en Jeroen van Luyn vertellen over hun drijfveren voor het project Water Wall en de ervaringen met het ontwerpen en realiseren van laagdrempelige en creatieve projecten in dichtbebouwde steden.

Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman (Mobiliteit, Water en Sociale kwaliteit), belicht deze avond de maatschappelijke context. Hoe breng je het abstracte klimaatverhaal bij de mensen? Daar gaan we met hem het gesprek over aan. Daarnaast vertelt hij over het nut en de noodzaak van de samenwerking tussen publiek en overheid en betrokkenheid van bewoners. Ook Ed Anker, wethouder Gemeente Zwolle, is aanwezig.
We gaan kijken hoe gemeente en provincie elkaar kunnen versterken op het gebied van van de klimaatopgave.

En is er plek in zwolle voor een Water Wall?

12 februari om 20:30

Bovenfoyer van Café Foyé [Blijmarkt 25].

Er zijn geen kosten verbonden, wel graag aanmelden via deze link.

Club Cele, de Stadsbeweging en Stichting Zwols Architectuur Podium organiseren samen het Stadscafé en samen gaan ze het gesprek aan met architecten, ontwikkelaars, kwartiermakers, kunstenaars, kantelaars en vele anderen.

Stichting ZAP: www.stichtingzap.nl
De Stadsbeweging: www.stadsbeweging.nl/