Over ZAP historie [1]

Trefwoorden: architectuurcentra, geschiedenis.

1996 – 2001

De eerste jaren van het Zwols Architectuur Podium

De belangstelling voor interessante architectonische projecten bestond al in 1994 toen een groep van vijf Zwolse architecten Alles uit de kast realiseerden. Alles uit de kast werd het vertrekpunt voor de oprichting in 1996 van de stichting het Zwols Architectuur Podium (kortweg ZAP).
Een nieuwe woonwijk in Zwolle-Zuid, bleek de aanleiding voor oprichting van het ZAP te zijn. De initiatiefnemers vonden indertijd dat plaatselijke architecten te weinig aan bod kwamen in Zwolle. Zij stelden een plan op om hierin verandering te brengen en overtuigden de gemeente ervan om een kavel ter beschikking te stellen. Dit jaar werden er tien woningen opgeleverd, ontworpen door vijf Zwolse architecten; gerealiseerd zonder subsidies en tegen marktconforme prijzen. Het project heeft, behalve tot oprichting van het ZAP, geleid tot een hechtere samenwerking tussen de architecten en tot meer belangstelling voor architectuur in Zwolle. De woningen werden ontworpen door Gerard van den Belt, Eldert Prijt, Hanneke Rinkel, Rob Moritz, Bert Bulthuis. Bekijk hier het project.

Aan het eind van deze eerste periode leek het ZAP zich in zijn eigen architectuurstaart te bijten. Er ontstond een bestuurscrisis doordat het bestuur van het ZAP zich had uitgesproken tegen de bouw van het winkelcentrum het Eiland, dat ze qua volume te groot vonden. Leden en sponsoren vooral actief in de Zwolse bouwwereld kwamen hiermee voor een dilemma te staan en werden min of meer gedwongen keuzes te maken. Dit bleek een verkeerde ontwikkeling. Een interim bestuur trad aan en formuleerde een toekomst nota. Het ZAP zou meer een interne club worden voor architecten waarbij het bestuur een faciliteerde rol kreeg en zich niet inhoudelijk zou bemoeien met architectuur.