Over ZAP historie [3]

Categorieën: Over ZAP
Trefwoorden: architectuurcentra, geschiedenis.

2013 – heden

Op koers met nieuwe bakens

Het afgelopen jaar is er binnen het Zwols Architectuur Podium (ZAP) veel veranderd. Na het afscheid van twee boegbeelden van het ZAP, Gea Verweij en Jan Prenger in november 2012, zijn we met een vrijwel geheel nieuw bestuur verder gegaan en is de podiumraad uitgebreid met nieuwe enthousiaste leden. Met het overnemen van de taken van Jan en Gea zijn we ons bewust dat zij er in geslaagd zijn het ZAP echt een plek te geven in het ‘Zwolse’. Er is jaren gebouwd aan een herkenbaar, betrouwbaar, laagdrempelig en vooral gastvrij ZAP. De kern van het programma van het ZAP is al jaren de gecombineerde lezing en gebouwbezichtiging en al heel wat prachtige gebouwen zijn in het verleden door een grote groep belangstellenden bezocht. Als nieuw bestuur en vernieuwde podiumraad vinden wij het vanzelfsprekend deze kernactiviteit, maar ook onze plek in Zwolle en gastvrije houding naar onze bezoekers te continueren.

Nieuwe mensen betekent ook nieuwe ideeën. Naast een herkenbaar programma willen we de ruimte nemen om te reageren op de actualiteit en zodoende nieuwe en verrassende thema’s aan te snijden. We willen meer verdieping in onze activiteiten en een breder publiek. De middelen van het ZAP (bemensing en financiën) zijn echter beperkt, waardoor een intensievere samenwerking met andere Zwolse instellingen nodig is.
Het resultaat wat wij voor ogen hebben is niet te vangen in een oplossing. Het resultaat is de dialoog. Dat is in de kern waar het ZAP voor staat: het bieden van een podium en het aangaan en ondersteunen van de dialoog waarmee een heel scala oplossingen zichtbaar wordt. Voor ons en onze bezoekers.

Herman Reezigt | voorzitter 2013 – heden