Over ZAP historie [2]

Categorieën: Over ZAP
Trefwoorden: architectuurcentra, geschiedenis.

2002 – 2012

ZAP niet meer weg te denken

Jan Prenger werd najaar 2002 gevraagd om inhoud te geven aan de nieuwe nota. Begin 2003 trad het nieuwe bestuur aan. Voor 2003 stond ook een ambitieus programma gepland over Industrieel Erfgoed. Het nieuwe bestuur besloot pas op de plaats te maken. Het programma sterk te reduceren en een nieuwe koers te bepalen. Inmiddels was ook Gea Verweij parttime in dienst gekomen van het ZAP.
Koers van het ZAP werd om architectuur onder brede aandacht van het publiek te brengen, o.a. door architecten over hun werk te laten vertellen en bouwlokaties te bezoeken, zo werd het ZAP een platform voor ontmoetingen, de sponsors hebben dit gewaardeerd en ze zijn allemaal die vanaf het begin bij het ZAP betrokken waren, gebleven tot op heden zijn ze sponsor van het ZAP. Ook de gemeente en de architecten zagen het succes en steunden het ZAP, er kwamen veel vrienden van het ZAP.

Elk jaar minimaal 6 activiteiten op locatie was het programma dat in die jaren werd gevoerd, aanvullend met filmavonden en toelichting van betrokken architecten, er werd in de jaren begin 2000 veel gebouwd in Zwolle, hoogtepunten:

Achmea kantoor, de Rechtbank nieuwbouw, de IJsseltoren met bijgebouwen, hier werden wekelijks rondleidingen door het Zap gegeven, Sophia ziekenhuis, Wezenland staete, de uitgave van architectuurboeken over Zwolle, wandeltochten, fietsroutes langs architectuur, en de digitalisering van 300 gebouwen in de app van het Nederlands Architectuur Instituut (NAI), speciale thema’ s op het gebied van gevelstenen, industrieel erfgoed, kortom een geslaagd decennium.

Jan Prenger | voorzitter 2002 – 2012