Erfgoed lezing 19/01

Categorieën: Erfgoedavonden
Trefwoorden: Bericht, Binnenstad, geschiedenis.

‘EEN STER AAN HET ZWARTE WATER’

Historische atlas Zwolle: ‘Een ster aan het Zwarte Water’
In de afgelopen jaren zijn Historische Atlassen verschenen van verschillende steden. De Historische Atlas beschrijft op een aantrekkelijke manier de ruimtelijke ontwikkeling van de stad, de zogenaamde ‘spatial turn’, aan de hand van kaarten, cartografische reconstructies, schilderijen en foto’s.

Ook Zwolle krijgt een Historische Atlas. Onderwerpen die daarin aan bod komen zijn onder andere de vroegste bewoning, water- en landwegen in de middeleeuwen, de vestingwerken in de 16de en 17de eeuw, maar ook de groei van de stad in het begin en in de tweede helft van de vorige eeuw. De Historische Atlas laat zien dat, hoewel Zwolle enorm is gegroeid, de welvaart van de stad nog steeds is gebaseerd op de oude basis: een regionaal centrum met goede verbindingen gelegen tussen oost en west en aantrekkelijk voor bedrijvigheid en vooral diensten.

Tijdens deze avond krijg je een vooruitblik van een aantal onderwerpen uit de Atlas en krijg je een beeld van belangrijke ruimtelijke ontwikkelingsmomenten uit de Zwolse geschiedenis. Met muzikale medewerking
van Artez.

Organisatie:

Zwols Architectuur Podium en Monumentenzorg en Archeologie gemeente Zwolle

Locatie:

Waanders In de Broeren

Aanmelden:

Via de site van Waanders.

Inloop: 19.30 uur
Aanvang lezingen: 20.00 uur
Toegang gratis, consumpties voor eigen
rekening.

Over het Erfgoedplatform Zwolle

Deze reeks wordt u aangeboden door het Erfgoedplatform Zwolle.
Dit wordt gevormd door: Stedelijk Museum Zwolle, Historisch Centrum Overijssel, Waanders in de Broeren, Zwolse Historische Vereniging, Vereniging vrienden van de stadskern Zwolle, Zwols Architectuur Podium, Gemeente Zwolle (afdeling Archeologie en Monumentenzorg), Stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle, Stichting Stadsherstel Zwolle, Stichting Grote Kerk Zwolle en Het Oversticht.