De Hongerige Stad

Theatercollege met Carolyn Steel

Op donderdag 13 september, staat het programma DE HONGERIGE STAD op de agenda, deze titel is ontleent aan het boek van Carolyn SteelDe Hongerige Stad_Hoe voedsel ons leven vormt’. In een serie van lezingen, films en excursies willen wij samen de relatie tussen voedsel en stad verkennen. De centrale vraag daarbij is hoe voedsel nieuwe verbindingen in de stad kan maken. Zowel fysiek, middels nieuwe routes in de stad, als sociaal, in het creëren van onverwachte ontmoetingen.

De eeuwenoude traditie tussen voedselproductie en stedenbouw is de laatste decennia totaal losgekoppeld. Daarbij noodzaken de nieuwe grote opgaven als energietransitie, mobiliteit en waterhuishouding ons tot herbezinning van de relatie tussen voedsel en stad. Het ZAP nodigt u uit te komen proeven! En samen na te denken hoe de voedselproductie een toegevoegde waarde aan de stad en regio kan bieden.

Te gast is Brits architect, docent en schrijver Carolyn Steel, van het boek ‘De Hongerige Stad: hoe voedsel ons leven vormt’. Zij is de inspiratie voor deze serie Meet Ups. Je kent haar misschien van haar Ted Talk of VPRO Tegenlicht aflevering en ze is veelvuldig in de media verschenen met haar denkwijzen. Op 13 september komt ze ons inspireren met een uniek theatercollege in de Hemminkzaal in Odeon.

Door de moderne veranderingen in mobiliteit, energietransitie en waterhuishouding moeten we opnieuw naar de traditie tussen voedselproductie en stedenbouw kijken. Hoe ziet het toekomstige plattelandsleven eruit? Is het traditionele boerenleven voorbij? Gaat de toekomstige voedselvoorziening onze stedelijke structuur veranderen of kan deze bijdragen aan de leefbare stad? Wij nodigen je van harte uit om mee te denken over de toegevoegde waarde van voedsel aan de stad en regio!

Meer informatie over alle edities van De Hongerige Stad? Klik hier!

Carolyn Steel, De Hongerige Stad Hoe voedsel ons leven vormt, NAi Uitgevers, Rotterdam 2011, Engelse uitgave 2008

zie Ted Talk https://www.ted.com/talks/carolyn_steel_how_food_shapes_our_cities?language=nl

zie Tegenlicht https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2016-2017/boer-zoekt-voedselflat.html

Organisatie:

Zwols Architectuur Podium met Club Cele

Locatie:

Hemminkzaal, Odeon

Aanmelden:

Aanmelden voor kaarten op de site van Odeon, klik hier
Kosten: 7,50 euro