Atlas op tournee, Zwolle ZAP PUBLICATIE

Categorieën: Publicaties, Tentoonstelling
Trefwoorden: kaarten, stedenbouw, Zwolle.

Verslag: Ontwerpatelier Zwolse Stadsring

10 november t/m 26 november 2015

Locatie: Ruimtetuig, Klokkensteeg 10, Zwolle [Kaart]

In het Jaar van de Ruimte organiseert het ZAP in samenwerking met Architectuur Lokaal, een tentoonstelling naar aanleiding van de Atlas van de verstedelijking in Nederland. 1000 jaar ruimtelijke ontwikkeling (uitgave Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 2014). De tentoonstelling is onderdeel van het programma ‘Atlas op tournee’ en is in veel steden in Nederland te zien geweest.

In de Atlas en de tentoonstelling worden groei en krimp van de 35 grootste steden in Nederland inzichtelijk gemaakt aan de hand van foto’s, schilderijen en kaarten. Ook thema’s als herbestemming en binnenstedelijke transformatie komen uitgebreid aan bod.

Van 10 tot en met 26 november is de tentoonstelling te bezichtigen in Zwolle, waar deze wordt uitgebreid met prachtige oude kaarten die de ontwikkeling van de stad goed laten zien. Interessant is de omslag in de ontwikkeling van de stad na de oorlog van een lineaire opbouw naar een concentrische. Ook is goed te zien dat de wijze van verbeelden, het kaartbeeld zélf, varieert door de tijd.

Het ZAP nodigt u uit!

Waar
Ruimtetuig, Klokkensteeg 10, Zwolle [Kaart]
Om de hoek bij Waanders in de Broeren.
Het atelier van Ruimtetuig is van maandag tot en met zaterdag open van 9:00 tot 17:00 uur. De toegang is gratis en u kunt het atelier gewoon binnen lopen.

Wanneer
10 november tot en met 26 november 2015

Samen
Stichting ZAP, www.stichtingzap.nl
Gemeente Zwolle, www.zwolle.nl
Rijksdienst voor cultureel Erfgoed, www.cultureelerfgoed.nl
Architectuur Lokaal, www.arch-lokaal.nl

Deze uitnodiging delen met uw netwerk vinden wij fijn.

Mogelijk gemaakt door
Gemeente Zwolle, www.zwolle.nl