Architectuur Biënnale Zwolle 2016

Eerste aankondiging

Op 24 en 25 juni 2016 organiseren het Zwols Architectuur Podium en Club Cele de tweede Architectuur Biënnale Zwolle. Het evenement markeert de start van een meerjarig ontwerp-experiment. Tot en met 2018 zoeken we met architecten, ontwerpers, onderzoekers, Zwollenaren en andere partners naar kansen voor een levendige en klimaatbestendige stad.

Ontdek alle activiteiten op 24 en 25 juni >> www.architectuurbiennalezwolle.nl

Stad in beweging

De tweede architectuurbiënnale sluit aan bij het thema van de landelijke Dag van de Architectuur: ‘Stad in Beweging’. Dit thema past Zwolle. Zo raakt het diverse onderwerpen die tijdens de eerste architectuurbiënnale in 2014 op de kaart werden gezet: het beter benutten van de historische binnenstad, het Zwolse water en spontane gebiedsontwikkeling.

Daarnaast is de regio Zwolle volop in beweging om een antwoord te vinden op toekomstige vraagstukken, zoals klimaatverandering. De regio is vanwege haar ligging in een complexe rivierdelta kwetsbaar voor hoog water. Niet voor niets sloot Zwolle recent een samenwerkingsovereenkomst met Rotterdam, Dordrecht, Den Haag en Gouda; steden met een vergelijkbare wateropgave. Wij willen daarom met de Architectuur Biënnale Zwolle aandacht geven aan het onderwerp ‘Stad en water’.

Vervolg op eerste biënnale

De Architectuur Biënnale Zwolle startte twee jaar geleden met het doel het architectuurklimaat in de stad een duwtje in de rug te geven. In 2014 was de gemeente Zwolle de initiatiefnemer, samen met het Zwols Architectuur Podium en bureau 33graden. Zwollenaren, bouwers, architecten en vele andere betrokkenen gingen met elkaar in gesprek over goede en passende architectuur voor de stad.

De uitkomsten van de eerste biënnale leidden mede tot een door de gemeenteraad vastgesteld architectuurmanifest. Zwolle beschikt daarmee nu over beleidsinstrumenten die helpen bij het verder uitbouwen van een levendig en uitnodigend architectuurklimaat in de stad.

Laat een reactie achter