Vrijdag 24 maart 2023

Verhalen over Zwolle: Stadspaleis aan de stadsmuur

Historie, bestemming en toekomst Koestraat 10 12 14

In de reeks ‘Verhalen over Zwolle’ namen we u op vrijdag 24 maart mee in de bijzondere geschiedenis van de stadsmuur en de daaraan gebouwde panden aan de Koestraat; het stadspaleis aan de stadsmuur.

Stadspaleis aan de stadsmuur

Koestraat 10-14 kent een fascinerende bouwgeschiedenis die door bouwhistorisch onderzoek is blootgelegd. De huizen zijn oorspronkelijk tegen de middeleeuwse stadsmuur gebouwd en in de loop der eeuwen tot ware stadspaleizen uitgegroeid. Na restauratie krijgen de panden nu een nieuwe functie als woonzorglocatie. Op deze avond neemt bouwhistoricus Peter Boer u mee in de highligts en bijzondere vondsten over de bouwgeschiedenis van de panden en gaat hij dieper in op het verhaal van de hier gelegen stadsmuur. Architect Pieter Diks vertelt over de restauratie, de nieuwe functie en de manier waarop de historische waarde van de eeuwenoude panden daarbij behouden blijft.

De avond vond plaats in Van der Velde in de Broeren en werd muzikaal begeleid door Marleen Rodijk (zang) en Thomas Hagemeijer (gitaar) van de Jazz & Pop opleiding van het ArtEZ conservatorium. De organisatie was in handen van de afdeling Erfgoed van de gemeente Zwolle en het Zwols Architectuur Podium en werd aangeboden door het Erfgoedplatform Zwolle.