Tweejaarlijkse architectuurmanifestatie

Architectuur Biënnale Zwolle

De Architectuur Biënnale Zwolle is een initiatief van de gemeente Zwolle. Zij heeft in 2014 de eerste editie georganiseerd met het doel het architectuurklimaat in de stad een duwtje in de rug te geven. Hieruit is de samenwerking onstaan tussen het Zwols Architectuur Podium met het Zwols architecten collectief aan de tweejaarlijkse Biënnale. We zoeken met architecten, ontwerpers, onderzoekers, Zwollenaren en andere partners naar kansen voor een levendige en toekomstbestendig Zwolle. Dit uit zich in een ruimtelijke transformatie van één of meerdere plekken in de stad.

Tijdens de eerste Architectuur Biënnale Zwolle in 2014 is de gemeente in gesprek gegaan met haar inwoners over aanbevelingen voor de toekomstige ontwikkeling van architectuur in de stad. In de aanloop van deze Biënnale is een verkiezing georganiseerd voor het ‘Zwolste gebouw’ van de stad. In totaal werden ruim zeventig gebouwen genomineerd. Een vakjury verkoos vervolgens Museum de Fundatie tot het ‘Zwolste gebouw’ van de stad.

In 2016 is de Architectuur Biënnale georganiseerd door het Zwols Architectuur Podium en Club Cele in nauwe samenwerking met verschillende andere organisaties en bedrijven. Gezamenlijk is daarmee een belangrijke stap gezet in de verwezenlijking van de architectuurambitie van de stad. Het was onze doelstelling in 2016 om een zo breed mogelijk publiek op een verrassende en vooral ook leuke manier in aanraking te laten komen met de ruimtelijke kwaliteit van ‘Zwolle Deltastad’ door 4 bruggen te transformeren.

Onder het motto ‘Architectuur in het nauw’ zijn in 2018 10 Zwolse stegen bewerkt tot in het oog springende architectonische objecten. De stegen, in de normale situatie anonieme maar wel tot de verbeelding sprekende plekken, zijn tijdens de Biënnale onderworpen aan diezelfde verbeelding en gezamenlijk omgevormd tot een nieuwe stedelijke ruimte met een verhaal. De stegen gaven tijdens de Biënnale ruimte aan ander gebruik, voor een verhaal, voor theater en voor spektakel.

Vanaf 2020 werken wij onder het thema ‘Uitgesteld Verlangen’ aan een nieuwe plek in Zwolle. Hier zullen wij ons verlangen voor de toekomst van de stad Zwolle architectonisch verbeelden. Helaas is door de coronacrisis het fysiek realiseren van deze plek op dit moment niet mogelijk. We werken door aan het concept en maken deze waarheid wanneer de omstandigheden het toelaten.

We gaan opnieuw met een architectonische interventie in de publieke ruimte ’het bijzondere in het vanzelfsprekende’ naar boven halen. Onder het motto ‘Uitgesteld verlangen’ wordt dit jaar één plek bewerkt tot een uitnodigende plek waar van alles kan gebeuren. Met een in het oog springend architectonisch object halen we de multifunctionaliteit en potentiële kwaliteit van deze plek in onze stad naar boven. De ruimte zal uitnodigen voor gebruik, ontmoeting, voor een verhaal, voor theater, voor spektakel. Rond deze locatie en dit thema zorgen we voor een breder programma met lezingen, presentaties en gaan we samenwerken met andere partijen.