Vrijdag 17 februari 2023

Erfgoedplatform: Verhalen over Zwolle – Zot en Spot

Op vrijdag 17 februari bent u van harte welkom bij de volgende avond in de reeks ‘Verhalen over Zwolle’, georganiseerd door het Erfgoedplatform Zwolle. Dit keer helemaal in het teken van Carnaval. Het gaat o.a. over 66 jaar Eileuvers, onder de titel Carnaval in Sassendonk en Daarbuiten

Jan Paul Bakker en Wim Klein Heerenbrink vertellen deze avond over het typische karakter van Carnaval in Sassendonk en de oorsprong van haar tradities. De heren zijn allebei stadsprins geweest en kennen dus alle facetten van het Zwolse Carnaval. De Eileuvers viert dit jaar haar 66e jarig bestaan. Het jubileum van de Eileuvers is een rode draad in het verhaal. We verwachten daarom ook hoog bezoek van Prins Libra 1 met zijn Adjudanten ‘’Tandje’’ en ‘’Bandje’’.

In het tweede deel van de avond zoomen we verder uit en bekijken we het carnaval van regio tot regio in Nederland. Het carnaval wordt in Brabant anders gevierd dan in Limburg. Waar lijkt de Zwolse manier het meeste op? En waar komen die verschillen in de tradities toch vandaan?

Op deze avond is er ook typisch carnavalsmuziek te horen. Iedereen kent het lied ‘’Ik ben een Zwollenaar’’, maar zingen we wel de volledige versie? Wilt u weten hoe het zit? Kom dan naar de lezing Zot en Spot op 17 februari.

Datum: vrijdag 17 februari 2023
Locatie: Van der Velde in de Broeren, achter de Broeren 1-3
Aanvang: 20.00 uur, Inloop vanaf 19.30 uur.  De toegang is gratis, consumpties zijn voor eigen rekening. Een vrijwillige bijdrage voor de organisatie van de lezingen wordt op prijs gesteld.

Aanmelden: u kunt zich aanmelden door een email te sturen naar communicatie@vanderveldeindebroeren.nl graag met vermelding van welke lezing, datum en hoeveel personen.

Organisatie van de avond is in handen van Zwolse Historische Vereniging. Deze avond wordt u aangeboden door het Erfgoedplatform Zwolle.